media companies

ABC-Television, Africa, Sierra Leone

ABC Television-Africa made history on March 24 2005, when it was inaugurated by H.E President Alhaji Dr. Ahmed Tejan Kabba, President of The Republic of Sierra Leone, as the first private independent terrestrial broadcaster in Sierra Leone. The station was founded, designed and constructed by Mr. Allieu M. Shaw. The station is committed to procuring and broadcasting high quality, innovative and relevant educational programmes aimed at early childhood development, non-formal education, youth development, and public education programmes. It is also committed to broadcasting religious contents that reflect the diversity of faiths in Sierra Leone. The station’s objective is to present programmes that are representative of all the major religions in the country in an unbiased and appropriate manner.

> Website

Africa Media Group, Tanzania

Africa No 1, Gabon

En 1974 le président de la République gabonaise, son excellence décide de doter son pays d’un centre d’émission international de grande puissance, via les ondes courtes (O.C) radiophoniques. La position du Gabon sur la carte de l’Afrique, la hauteur des massifs montagneux gabonais, et la qualité des partenaires techniques du projet permettaient d’envisager de créer un des centres les plus performants au monde.Le lieu choisi pour l’implantation des émetteurs : Moyabi, à 600 kms au sud de Libreville. En 1979, le centre est opérationnel et le projet prend son essor commercial.

En 1981, fort du succès du centre d’émission, le Gabon associé à des investisseurs privés et à la SOFIRAD (France) décide de lancer la première radio panafricaine : Africa n°1, destinée aux Africains et à ceux qui s’intéressent à l’Afrique, à travers le monde.Depuis, Africa n°1 émet dans les grandes capitales d’Afrique et à Paris en FM, sur internet (africa1.com) et sur le bouquet satellitaire Africasat.Chaque jour, Africa n°1 est écoutée aujourd’hui par 30 millions de personnes à travers le monde.

> Website

Africa Union of Broadcasting

Africa Union of Broadcasting – was established in 1962 by national broadcasting institutions of African countries to develop and strengthen national radio and television services in Africa. Africa Union of Broadcasting is a professional and not-for-profit body with 48 member organisations and 10 associate members (made up of national radio and/or television organisations from non-African countries) devoted to achieving its objectives.

Africa Union of Broadcasting encourages programme exchanges, provides staff training and conducts technical research in the fields of radio and TV. The organisation also hosts seminars and workshops to encourage the media to cover national and regional development, international sport, and cultural events As part of its work, Africa Union of Broadcasting promotes, maintains and develops cooperation between its members, supporting in all areas the interests of the member broadcasting organisations.

Africa Union of Broadcasting presents seminars, workshops, and conferences on topics such as news, educational broadcasting and television development of communications, satellite communications, and training so as to encourage cooperation between member organisations and ensure exchange of information and ideas.

> Website

Buddu Broadcasting Services, Ltd, Uganda

Buddu Broadcasting services went on air in May 2001 operating at a frequency modulation (FM) 98.8 FM from Masaka. The Station's headquarters are housed in Kampala.The station has positioned itself in this region as a rural and peri-urban station covering several neighbouring districts of Masaka, Rakai, Sembabule, Kalangala, Mbarara, Mityana, Mubende, Mpigi, Wakiso, Kiboga and parts of Kampala plus many districts of Northern Tanzania.BBS targets mainly the ordinary man, the youth, the women groups, non-governmental organisations, religious institutions, fast-moving consumer goods industries and the business community.

> Website

Radio Algerienne


> Website

Telediffusion d’Algerienne


> Website

Radio Nacional de Angola

Como empresa pública de radiodifusão, dentre outros, são objectivos da Rádio Nacional de Angola, contribuir para a informação do público, garantindo aos cidadãos o direito de informar, de se informar e de ser informado, sem impedimentos nem discriminações; A promoção da cidadania, dos bons costumes, da solidariedade humana, dos valores culturais nacionais, o incentivo ao estudo e à descoberta permanentes e a promoção do trabalho são, igualmente, objectivos da RÁDIO NACIONAL DE ANGOLA. A RÁDIO NACIONAL DE ANGOLA é um garante da liberdade de expressão e promotor do confronto de diferentes correntes de opinião, através do estímulo à criação e à livre expressão do pensamento e dos valores políticos, culturais, linguísticos, técnicos e outros. Em nenhum momento a RÁDIO NACIONAL DE ANGOLA divulgará qualquer informação sem confirmação da sua veracidade e, como valor nuclear de trabalho, não fará devassa à vida particular alheia. O objectivo supremo da RÁDIO NACIONAL DE ANGOLA é servir o povo angolano, velar pela promoção da angolanidade, e reflectir todos os valores que perseguem a defesa da soberania e integridade nacionais.

> Website

Televisão Pública de Angola

The TPA was established as a public broadcaster in September 1997, after more than 20 years as a private corporation named Radiotelevisão Portuguese of Angola. Its programming promotes education, culture, information and entertainment.

> Website

Botswana Radio and Television Services

The Department of Information and Broadcasting (DIB) was established in 1978. The department was transferred to the new Ministry of Communications, Science and Technology in September 2002, and a year later it was split into two departments of Information Services and Broadcasting Services: The Department of Broadcasting Services comprises Radio Botswana and Botswana Television.

Radio Botswana started in 1965, known as Radio Bechuanaland. It inherited a One KW Medium Wave transmitter from the veterinary department in Mafikeng. The transmitter was code-named ZND and had been used for communication purposes with veterinary field staff within a 20 mile radius since the Second World War. Radio Bechuanaland turned into Radio Botswana on Independence Day - September 30, 1966Radio Botswana introduced the first commercial channel (RB2) on April 6, 1992 to cater for the business community and the youth. A national television service, Botswana Television (BTV), was launched on July 31, 2000.Following the growth of the department a modern mass media complex was constructed, where the department is now housed. DBS continues to build an extensive terrestrial transmitter network in the country to expand and improve Radio and Television reception. Both radio and television are available by satellite since 2002.

> Website and 2nd Website

Radiodiffusion et Télévision Nationale du Bénin

La Radiodiffusion du Bénin (Radio Dahomey) a vu le jour le 07 Mars 1953 dans un local des PTT avec un effectif de 5 personnes: un directeur et sa sécretaire, un technicien, un locuteur en français, un locuteur en langue nationale fon. La puissance de l'émetteur à l'époque était de 1 KW pour un programme quotidien de 75 minutes.

La Radiodiffusion Nationale va connaître une évolution grâce au développement spectaculaire de la radio rurale.

La Radiodiffusion Nationale gérée sous la forme d'une régie de service public à caractère administratif est devenue un office suite aux ordonnances 75-43 du 21 juillet 1975 et 79-12 du 23 mars 1979 parachevées par la loi N° 81-012 du 10 octobre 1981. Mais dans les faits, c'est l'arrêté N° 003/MCC/CAB/SP-C du 19 janvier 1994 qui a défini les différentes attributions des diverses structures de l'ORTB qui connaissait alors un vide juridique, source de multiples conflits internes.
La télévision Nationale est un organe de service public installé en 1972 grâce à la coopération française mais elle a effectivement démarré ses émissions le 31 décembre 1978 avec des équipements en noir et blanc.

> Website

Radiodiffusion T élévision du Burkina

Les missions de la RTB sont les missions assignées à elle par le ministère de tutel. Il renferme deux services qui sont : Le service Télévision est dirigé par un chef de service. Le service Télévision est chargé de :

  • assurer le service public télévisuel dans la région
  • produire des émissions pour la Direction de la Télévision
  • diffuser les programmes de la station nationale
  • soutenir et participer aux programmes de d éveloppement économique et social
  • organiser, planifier et contrôler les activités de production télévisuelles
  • veiller au bon fonctionnement des équipements
  • assurer la qualit é de service
  • Étudier en collaboration avec la Direction de la Télévision les possibilités d'extension des activités de la télévision dans la région.

Le service Radio est dirigé par un chef de service. Le service Radio est chargé de :

  • assurer le service public radio dans la région ;
  • éduquer, informer et distraire le public dans la zone de couverture
  • veiller au bon fonctionnement des équipements de la RTB.
  • organiser, planifier et contrôler les activités de production radiophonique de la RTB
  • assurer la qualité de service et le respect du Code de l'Information et les autres textes en vigueur
  • initier des projets de développement de la radio régionale à soumettre à la cellule juridique des études et des projets.

> Website

Télévision du Burkina

La création de la télévision nationale du Burkina (TNB) jadis appelée Volta-vision remonte à 1963 par le décret n° 410/PRES/AN portant promulgation de la loi n° 17-63/AN du 24 Juillet 1963. Mais le démarrage effectif des émissions eut lieu le 5 Août 1963. Dès sa création, un débat s’est fait jour autour de l’opportunité de ce qu’on pouvait appeler la merveille des merveilles.

Pour les uns, la télévision a été créée pour combler le plaisir d’une poignée de politiciens alors que pour d’autres, la télévision était le seul média capable d’accueillir le développement socio-culturel du paysLa direction de la télévision nationale est chargée :

  • d'assurer le service public télévisuel sur toute l'étendue du territoire.
  • de soutenir et participer aux programmes de développement économique et social
  • de contribuer à la promotion et à la diffusion de la culture burkinab è à travers le monde
> Website

Radiodiffusion du Burkina

La Radiodiffusion du Burkina est un organe de Radiodiffusion publique du Burkina Faso. Elle est l'une des plus anciennes de la sous-région. En effet, c'est le 25 octobre 1959 à 19 heures précises que les premières émissions de la Radio Haute-volta étaient portées sur les ondes à partir du rez de chaussée de l'actuel immeuble de l'Education Nationale (Building Lamizana). Le 18 septembre 1961, la maison s'élevait de terre depuis son site actuel situé sur l'Avenue Charles de Gaulle à Ouagadougou. La Radiodiffusion du Burkina a été érigé en même temps que la Télévision du Burkina en établissement public de l'Etat (EPE) en 1999. Les deux structures sont placées sous la tutelle d'un Directeur Général.

> Website

Radiodiffusion et Télévision Nationale du Burundi (RTNB)


Cameroon Radio Television

The Cameroon Radio and Television was created after the department of radio broadcasting and Cameroon television fused. The department of radio broadcasting started off as La societé de radio-diffusion de la France Outré Mer (SORAFOM) during the First World War when the French arrived in Douala and installed a short wave transmitter. This structure later become the department of radio broadcasting placed under the ministry of information and culture after Cameroon gained its independence.

> Website

Radio Centrafrique

> Website

Radio Télévision National Congolaise (RTNC)

La Radio-Télévision nationale congolaise (RTNC) est le service public de radio et télévision de l'État de la République démocratique du Congo. La Radio-Télévision nationale congolaise a été créée en 1945. Elle prend le nom de "Office zaïrois de radiodiffusion et de télévision (OZRT)" à l'époque du Zaïre de 1971 à 1997, elle était d'ailleurs la seule agence zaïroise à diffuser sur les ondes hertziennes depuis la loi de 1972. Depuis la libéralisation politique des années 1990, d'autres compagnies privées diffusent de l'audiovisuel. Elle a pris son nom actuel le 17 mai 1997, suite à l'arrivée au pouvoir de l'ADFL.

> Website

Radiodiffusion Nationale Congolaise (Radio Congo)


Ethiopian Radio and Television

Ethiopian Radio and Television Agency is organized into two sub agencies; Radio Ethiopia and Ethiopian Television. Ethiopian Radio and Television Agency has the following aims: 1) Collecting and disseminating useful information in the form of news and other programs in different languages; 2) Make known government policies, procedures and laws to the public; 3) Receiving public opinion and producing different programs that help public understanding of democratic rights; 4) Transmitting educational and entertainment programs that enhance citizens' knowledge.

Radio Ethiopia is further divided in to two services namely The National Service and The External Service. The National Service broadcasts daily programs in Amharic, Oromiffa, Tigringna, Somaligna, Afarigna, Hararie, Agnuak, Nuer and English languages. The External Service beams daily programs in English, Arabic and French. Ethiopian Television transmits in Amharic, Oromiffa, Tigringna and English.

> Website

e.TV, South Africa

e.tv is South Africa's first private free-to-air television channel. Launched in 1998, the channel broadcasts a full-spectrum programming service to 78% of South Africa's population. e.tv is owned by black empowerment group Hosken Consolidated Investments Limited and Venfin Limited. e.tv has approximately 500 employees nationally and offices in Johannesburg, Cape Town, Durban, Port Elizabeth and Bloemfontein. 74% of employees are black, 45% are women and 5% are disabled.e.news is South Africa's only independent television news service and it is highly regarded for its credibility, immediacy and quality.

45% of e.tv’s daily programming consists of South African content and it broadcasts 4.5 hours of primetime South African drama each week, catering to youth with a daily youth drama set in a school of the performing arts and to adults with a daily adult drama set in the offices of a struggling weekly newspaper. e.tv broadcasts three English bulletins each night and a daily news and current affairs show, Morning Edition, each morning. e.tv's prime-time flagship current affairs programme, 3rd Degree, is one of the most-watched current affairs show in the country.

> Website

Gambia Radio and Television Services-GRTS

The Gambia Radio and Television Services is The Gambia's only public service broadcaster. In December 1995 the Government commissioned the Gambia Radio and Television Service (GRTS) TV station under the umbrella of Gambia Telecommunications Company (Gamtel). to perform test transmissions from a 5KW transmitter. Since the moment of its commissioning, GRTS has operated as a public service station in the tradition of the older established Radio Gambia. The majority of the programmes are dedicated to a news, public service announcements, education, entertainment and religious programmes. Broadcasts are made in all the 4 main languages as well as English and French. Some programmes from foreign sources like the BBC News of the UK, CNN of the USA, Deutsche Welle of Germany and CFI of France are also regularly shown within the GRTS station’s programme schedule.

> Website

Ghana Broadcasting Corporation

Ghana Broadcasting Corporation was founded to provide radio and television broadcasting services for general reception in Ghana, under the National Liberation Council Decree 226 (NLCD 266) of 1968.

Ghana Broadcasting Corporation has the mandate to inform, educate and entertain as well as engage in commercial broadcasting through the sale of paid adverts and exploitation of other sources of revenue related to the broadcast business. GBC was founded in the era when it was the responsibility of governments to set up and run media establishments as an essential tool for national development. Throughout the years, GBC as a public service broadcaster has performed credibly. It has made significant contributions not only to the spread of knowledge but as an instrument of education and a source of entertainment. Broadcasting to a predominantly non-literate society, GBC has over the years contributed in a far greater way to the enlightenment and mobilization of the Ghanaian populace for national development more than the print media.

> Website

Radio Televisao de Guinea-Bissau (RTGB)

The only television station in the country is Radio Televisao de Guinea-Bissau (RTGB). The national radio broadcasting station in Guinea-Bissau is Radio Nacional.

Radiodiffusion T élévision Ivoirienne (RTI)

Création de la RadioLes premières notes de Radio ont été entendues en Côte d'ivoire en 1951 sous l'appellation e Radio Abidjan. Cependant il faut préciser que c'est en 1949 que fut installé un émetteur de 200 watts à Abidjan dans le sous-sol du palais du gouverneur. La durée des programmes était alors de 15 minutes par jour. En 1950 un émetteur de 1 kW a été mis en service à Bingerville quelques mois plus tard, le 08 Janvier 1951, deux techniciens de Radio Dakar (crée en 1939), TAVERDON et GLEIZE, venant du Sénégal installent dans une baraque du stade Géo André (actuel Stade Félix Houphouët Boigny) avec un budget de 60.000 FCFA dans le but de faire démarrer Radio Abidjan.

Cette mission ils la rempliront valablement puisque le 08 Février 1951 commencèrent les essais à et la station fut inaugurée lors de la première foire exposition d'Abidjan . télévision est rentrée sous le toit des ivoiriens à une époque où l'euphorie des indépendances fraîchement acquises semblait dicter d'autres priorités de développement. Le Président Félix qui voyait déjà en elle un instrument de développement a fait main et pied pour qu'elle voie le jour. Les premières émissionsC'est donc le 7 août 1963 qu'est né la télévision ivoirienne avec 5 heures 30 d'émissions par semaine. Elle disposait en tout et pour tout d'un émetteur de 10 KW installé à Abobo d'un studio de 4,7 M sur 7 M aménagé dans une villa au plateau et un car vidéo de 12 tonnes.

Le personnel était composé de 5 assistants techniques et de 43 ivoiriens. Séduits par ce nouveau récepteur qui leur offrait des émissions en images mais aussi du divertissement, les ivoiriens acquièrent progressivement des postes téléviseurs grâce à la prospérité de l'économie ivoirienne l'une des plus florissantes d'Afrique noire de l'époque. Le 4 août 1966, soit 3 ans après sa naissance le président Félix Houphouët Boigny inaugure la maison de la télévision à Cocody. Passé de la villa du plateau à la grande maison de Cocody la télévision est désormais doté de deux studios (1 de 100 M2 et un autre 400 M2 ), équipés de matériel technique de pointe. Tout ceci lui permet d'améliorer sa prestation de service et d'offrir aux ivoiriens des émissions de qualité. Un défi reste pourtant a être relevé : porter l'information jusqu'au hameau le plus reculé du territoire national.Pour relever ce défi majeur la télévision s'est dotée de centre émetteur sur presque tout le territoire national (Divo, Bouaflé, Man, Séguéla etc.. En 1988 l'inauguration de l'émetteur de Dabakala achève la couverture du territoire national et accroît l'impact de la télévision. Pour être plus proche des ivoiriens une antenne de journal télévisé est crée en 1973 à Bouaké. Elle était animée par un responsable chargé de couvrir l'actualité audiovisuelle au niveau local. En 1980 cette antenne devient une station régionale et bénéficie des studios audiovisuels d'un collège pour émettre ses émissions.

> Website

Kenya Broadcasting Corporation

The Kenya Broadcasting Corporation’s (KBC) mission is to be “the leading broadcaster, providing quality programmes”. It has a strong commitment to national unity and to maintaining indigenous values. Its guiding principles include enhancing the development of local cultural values; contributing to the economic, educational, cultural and social well-being of all Kenyans, and promoting universal access to information for all.

As a public broadcasting service, the KBC generates most of its revenue through advertising. It does not receive a subsidy from the government. Television advertising generates around 45 per cent of the budget, while another 41 per cent of the budget is accounted for through radio advertising. Additional income is derived from co-operating with other broadcasting organizations.

The KBC reaches a broad spectrum of the Kenyan population, both rural and urban. Approximately 9 264 000 people listen to its radio services and 8 119 080 people tune into its television broadcasting, although there is a peri-urban majority among television viewers. The KBC appeals to the broad population through programming in both English and Kiswahili as well as regionally specific programming.

As the KBC is committed to national development, it sees broadcasting about HIV/AIDS as being of national importance and it has been committed to broadcasting about HIV/AIDS since the first case was diagnosed in the 1980s. Since then the KBC has shifted its broadcasting to increase awareness of the disease, its prevention and treatment. This broadcasting is done in local languages and has led to interactive phone-in programming that has been of assistance to many infected and affected by the disease.

There is also a strong focus on HIV/AIDS in television broadcasting where the disease is the focus of dramatized content, documentaries and features. There is substantial information on HIV/AIDS within the 52 week schedule. This increases for certain weeks with a focus on HIV/AIDS, such as World AIDS week.

> Website